Heršpice
Pomník sovětským letcům
Umístnění:
Pomník leží na kraji lesa v katastru obce Heršpice.
Nápis:
Zde zahynuli 25.4.1945 členové posádky sovětského letounu ze 453. bombardovacího pluku
kpt. VASILIJ KIRILOVIČ JURČENKO
ppor. GEORGIJ DAVIDOVIČ PERMISAŠVIL
st.seržant GEORGIJ TICHONOVIČ BUROV
st.seržant VASILIJ SEMENOVIČ FOMENKO
Na věčnou paměť občané obce Nížkovice Heršpice
Poznámka:
Nachází se poblíž statku Jalový Dvůr,dnes ekofarma.
K pomníku se dá dostat pouze pěšky,po silnici dojedete ke statku,u ohrady hned naproti cesty je malé parkoviště.
Vyrazí se doprava přes mostek po cestě mezi starou (funkční) hájenkou kolem dvou rodinných domků,
kolem rybníka. Po pár desítkách metrů je po pravé straně oplocený vojenský objekt (asi vodárna), přes cestu je závora a u ní je odbočka doleva,obyčejná vyšlapaná lesní cesta, která se stáčí mírně doprava do malého kopečka.
Po pár metrech chůze se nachází pomník.
Statek GPS: 49°6'32.657"N, 16°55'58.616"E Jalový Dvůr,ze kterého je dnes ekofarma,penzion a restaurace.
Pomník je z žuly s listem vrtule se čtyřmi pozůstatky zásahu kulek z kulometu. Pod cestou od pomníku je taková malá hrázka,
pod ní směrem zpátky jsou mokřady,zde dopadl sestřelený sovětský bombardér.
Poštěstilo se mi při dokumentaci VPM,že mě "přistihl“ starší pár,který se vracel z procházky.Po odpovědi na dotaz: co píšu,
mi pověděli celou jim známou historii,kterou byl tragický konec posádky letounu.Pán řekl,že ten den (25.4.1945) kdy byl letoun sestřelen, byl s rodiči na procházce nedaleko místa budoucího dopadu. Od obce Slavkov u Brna se ozvala palba z německé protiletecké baterie,
která v té době měla pozici na kopci Urban (GPS: Kopec URBAN: 49°10'21.259"N, 16°53'1.005"E),nedaleko Slavkova.
Ta bombardér zasáhla,ten začal po zásahu hořet a dýmit,nakonec spadl kousek od malého rybníčku za hájenkou na kraj lesa.
Někomu z posádky se podařilo pád přežít,tak se snažil z hořícího vraku dostat. Naneštěstí pro něj byla na nedalekém statku,
který je asi necelý půl kilometr od dopadu letadla,posádka prý zvaných „Maďarů“ (pamětník si tímto termínem sám nebyl jist),
kteří k vraku dorazily jako první a piloty kteří byly v šoku z pádu vzali a naházely do plamenů hořícího bombardéru.…
Vrak tam údajně ležel ještě delší dobu po válce a dozvěděl sem se,že ho pak převezly do vojenského leteckého muzea ve Vyškově, kde by měl být doposud (informace však není zatím potvrzena).
Jeho paní,které je mladší si pamatuje, jak si do vraku jako děti chodily hrávat a lidé tam vybírali spoustu věcí.
Pomník a jeho osud se postupem času měnil,dle vzpomínek.
Původně totiž památník byl udržovaný,na špičce hranolu byla velká rudá hvězda,nápis na pamětní desce byl tak původně pouze v ruštině, místo jednoho listu tam byl celý rotor se třemi listy,přímo z tohoto sestřeleného bombardéru.
Bohužel,po roce 89 byla hvězda stržena,pamětní deska oddělána a nahrazena nápisem v češtině, který se bohužel neshoduje s originálem. Celý rotor potom někdo vytrhl a odcizil,
tak byl z Vyškova dovezen alespoň jeden list,jako upomínka tragické historie.
Za dob totality jezdily k pomníku delegace,zájezdy z Ruska včetně pozůstalých po zemřelých pilotech.
K pomníku dnes chodí jenom místní lidé a ti co si tuto událost pamatují a snaží se toto místo udržet alespoň trochu v čistotě a pořádku.
Souřadnice : 49°6'19.191"N, 16°55'42.703"E
Foto: aktuální a archivní z roku 1987- Milan Kincl, 29.12.2008
Příprava dat : Milan a Jan Kincl
Pomník obětem světových válek
Umístnění : Heršpice, u kostela
Nápis :
ANTONÍN BEDŘICH ČÍS. 38
FRANT. BŘÍZA ČÍS. 97
JOSEF CIGÁNEK ČÍS. 161
EMIL DOSTÁL ČÍS. 157
BEDŘICH DRÁPAL ČÍS. 15
TOBIÁŠ DUNAJ ČÍS. 86
FRANT. HRABOVSKÝ ČÍS. 109
FRANT. HRAZDÍLEK ČÍS. 184
FRANT. KALABUS ČÍS. 106
FRANT. KNÉSL ČÍS. 132
FRANT. KOS ČÍS. 68
ALBÍN KUČERA ČÍS. 181
BERTOLD KUČERA ČÍS. 48
VZPOMÍNÁME MRTVÝCH BRATŘÍ,
kteří byli účastni na vykoupení
SVOBODY ČESKOSLOVENSKÉ.
NA VĚČNOU PAMĚŤ OBĚTÍ II. SVĚTOVÉ VÁLKY 1939-1945
FRANTIŠEK DOSTÁL * 12. 6. 1912 + 3. 10. 1944
BOHUMIL CHOCHOLÁČ * 16. 10. 1902 + 24. 11. 1944
ANEŽKA JEŘÁBKOVÁ * 29. 12. 1915 + 12. 4. 1945
FERDINAND HRABOVSKÝ * 6. 3. 1902 + 27. 4. 1945
JAKUB DUNAJ * 30. 5. 1869 + 27. 4. 1945
KAREL KNESL * 28. 6. 1910 + 5. 1945
Zadní strana:
JAKUB KUČERA ČÍS. 166
JOSEF KUDYTEK ČÍS. 107
FRANT. MALÁČ ČÍS. 14
JOSEF MALÁČ ČÍS. 24
JOSEF MALÁČ ČÍS. 27
JOSEF MALÁČ ČÍS. 186
KAREL MALÁČ ČÍS. 165
VÁCLAV NEČAS ČÍS. 49
ALOIS RYBNIKÁŘ ČÍS. 173
FRANT. SPÁČIL ČÍS. 26
STANIS. SVOBODA ČÍS. 116
FRANT. ŠEVČÍK ČÍS. 122
FRANT. ŠMIDRA ČÍS. 185
VŠEM VÁM BUDIŽ ZACHOVÁNA
NAŠE VDĚČNÁ PAMĚT !
Souřadnice : 49°7'8.459"N, 016°54'49.698"E
Foto : Petr Válek, 3. 1. 2009
Komentáře
Přehled komentářů
Můj otec pád toho letadla viděl na vlastní oči, Přeletělo jim v Heršpicích těsně nad domem a němečtí vojáci po něm chtěli ještě střílet z automatu, ale moje teta jim automat strhla stranou a pak už bylo letadlo moc daleko a kolem něj létala ruská stíhačka, která by asi Němce (a vlastně i Čechy u kterých byli Němci za fronty nakvartýrovaní) pěkně pokropila kulomety. Bombardér pak těsně minul vrchol kopce, kde zlomil korunu třešně a pak spadl v onom údolí.......
Re: Nevíte přesný typ letadla? Prý to byl letoun americké provenience.
(martin, 17. 7. 2013 4:38)více už toho nemáme
Pomník sovětským letcům
(Stalin, 13. 11. 2010 8:07)Tu třílistou vrtuli si tam pamatuju ještě z počátku devadesátých let. Doufám, že dotyčnému "sběrateli" přinese hodně štěstí... :-(
Pomník sovětským letcům
(Milan Kincl, 30. 1. 2009 13:21)
Podle informací po kterých sem pátral mělo jít údajně o americký bombardér typu "Douglas Boston Havoc",kterým byly vybaveny sovětské letecké bombardovací pluky,které prováděly bojovou činnost na tomto území jižní Moravy,tedy vyškovsko,brněnsko atd.
Jenom dodatek.
Re: Pomník sovětským letcům
(Miroslav Ševčík, 3. 11. 2010 2:03)Můj otec viděl to letadlo padat, pokud chcete nějaké bližší informace, můžete se ozvat na tel. 777192837
Douglas Boston Havoc TTD
(Jan, 17. 3. 2009 20:08)
Podrobnosti k uvedenému letadlu :
Douglas DB7, Havoc v Británii znám jako Boston. Vyrobeno 7474 kusů. Z toho šlo do SSSR 3125 buď loděmi Atlantikem, nebo přes Írán a také po "vlastní ose" přes Aljašku a Čukotku. Používán jako střední bombardér, těžký bitevník, torpédový a v ruském prostředí i jako střemhlavý. Angličani ho používali i jako noční stihač. Tak zvaný systém Turbinlite. Popis jeho nasazení v Rusku je k dispozici jen v polštině, na vyžádání. Kamufláže v ruském prostředí byly velmi různé protože byl nasazován od Krymu až po polární kruh.
Stručně TTD zdroj www.military.cz
Stručná charakteristika A-20G
Základní funkce: Dvoumístný těžký stíhací letoun, třímístný bombardovací letoun nebo dvoumístné průzkumné letadlo.
Výrobce: Douglas Aircraft Company
Pohon: Dva 14 válcové hvězdicové motory Wright R-2600-23
Výkon: 2x 1582 HP 2x 1180 kW
Rozpětí: 62,2 stop 18,96 m
Délka: 48 stop 14,63 m
Výška: 17,6 stop 5,36 m
Plocha křídel: 465 čtv. stop 43,20 čtv. m
Hmotnost prázdná: 15 983 lb 7 250 kg
max: 27 200 lb 12 338 kg
Rychlost max: 341 mph 548 km/h
cest: 230 mph 370 km/h
Poč. stoupavost: 1201-2000 stop/min 366-610 m/min
Dostup: 25 590 stop 7800 m
Dolet: 1087 mil 1750 km
Výzbroj: 5x 7.62mm kulomet, 4x 20mm kanón, 2000 lb bomb v pumovnici, 2000 lb externí závěsy.
Posádka: Tři
První let 26. října 1938
Datum výroby 1941
Cena jednoho stroje: 74 000 dolarů
Vyrobeno celkem: 7478
Odkaz na www stránky v Rusku věnované tomu to typu: http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraftsearch=Douglas%20A-20G%20Boston&distinct_entry=true
Nevíte přesný typ letadla? Prý to byl letoun americké provenience.
(Mirek, 16. 7. 2013 22:24)