Jdi na obsah Jdi na menu
 


Radnice

5. 5. 2006
Pamětní deska FRANTIŠEK OLIVERIUS

ObrazekUmístění: Na zdi domu čp.65 na náměstí K.Šternberka v obci Radnice, okres Rokycany
Popis: Bronzová deska s textem: " 7.XII. 1893 1. II. 1916 V TOMTO DOMĚ SE NARODIL SOKOL- STARODRUŽINÍK FRANTIŠEK OLIVERIUS OBĚTOVAL SE PŘI HISTORICKÉ ROZVĚDCE PRAP. J. SYROVÉHO ZA SVOBODU MILOVANÉ VLASTI" a pod tím: " NA VĚČNOU PAMĚT VĚNOVÁNO JEDN. ČSL.OBCE LEGIONÁŘSKÉ A TĚL. JEDN. SOKOL V RADNICÍCH 1937"

Souřadnice : N 49°51´26,35´´ E 013°36´22,48´´ ( 33399819 E, 5523698 N )
Foto : Kajuga, 1.5.2006





Pamětní deska politickým vězňům a obětem fašismu

ObrazekUmístění: Na zdi rohového domu na rohu náměstí K.Šternberka a ulice Dědická v obci Radnice, okres Rokycany
Popis: Černá kamenná deska s textem: " LIDÉ BDĚTE! POLITICKÝM VĚZŇŮM A OBĚTEM FAŠISMU."
jména:
SOLFRONK VOJTĚCH NAR. 8. 8. 1883 ZEMŘ. 11.6. 1941 - RADNICE
BLECHA JOSEF NAR. 19. 2. 1898 ZEMŘ. 11.3. 1943 - OSVĚTIM
WALDMAN JOSEF NAR. 21.8. 1894 ZEMŘ. 24.2. 1945 - DACHAU
"VĚNUJE SPB RADNICE"

Foto : Kajuga, 1.5.2006


Pamětní desky obětem 1. světové války

ObrazekUmístění: Na zdi rohového domu na rohu náměstí K.Šternberka a ulice Dědická v obci Radnice, okres Rokycany
Popis: Dvě černé kamenné desky se jmény padlých
Nápis :
MY ODEŠLI VY VZPOMÍNEJTE A V DOBRÉM NÁSLEDUJTE NÁS 1914 - 1918
Allizar Bartoloměj 1878-1915, Běhounek Josef 1884-1915, Benda Bohumil 1889-1916, Bočan Bedřich 1888-1917, Černý Václav 1892-1918, Daněk Josef 1893-1918, Daněk Karel 1895-1916, Fait Antonín 1887-1914, Fencl František 1869-1914, Dillingr Alois 1879-nezv., Hergloc Karel 1886-1916, Holý Jan 1882-1915, Hykyš Konrád 1870-1915, Janda Antonín 1876-1914, Javůrek Čeněk 1887-1918, Kadlec František 1894-1915, Karel Antonín 1892-1915, Karel Václav 1891-1915, Kočka Josef 1890-1918, Kočka Stanislav 1887-1918, Kott Josef 1891-1915, Kovářík Josef 1882-1914, Koželuh Antonín 1893-1918, Kratochvíl Josef 1877-1914, Kratochvíl Josef 1889-1915, Kreisinger Josef 1883-1914, Kroc Jan 1873-1916, Kunc Rudolf 1893-1918, Kunc Václav 1880-1916, Kýček Václav 1884-1914, Lalák Josef 1888-1914, Lettl Alois 1890-1915, Lettl Václav 1892-1914, Lievald Karel 1888-1914, Loukota Václav 1897-1916, Mec Antonín 1879-1914, Milota František 1876-1917, Muller Jan 1883-1914, Muller Václav 1878-1915, Nejedlý Josef 1873-1916, Neuman Jan 1890-1918, Neuman Rudolf 1885-1916, Oliverius ObrazekFrantišek 1893-1916, Oliverius Karel 1898-1917, Piesch Alexandr 1873-1914, Piesch Erich 1880-1914, Polůček Karel 1888-1914, Prášil Josef 1878-1914, Preisler Jan 1883-1918, Pufka Karel 1894-1915, Pufka Václav 1891-1914, Rabas Ladislav 1887-1917, Rauch Rudolf 1887-1917, Rotl Josef 1889-1915, Rykl Jaroslav 1894-nezv., Řezáč František 1884-nezv., Smeták Jan 1869-1917, Smolík Václav 1898-1917, Straka Emanuel 1876-1917, Straka František 1897-1917, Šála Stanislav 1885-1915, Šebek Václav 1890-1915, Šrédl Josef 1882-1914, Šrédl Rudolf 1884-1917, Štěpnička Václav 1892-1916, Štrumc Antonín 1881-1917, Šubrt Jan 1891-1914, Terš Jakub 1873-1917, Tománek Bohumil 1885-1916, Uksa Josef 1893-1915, Uksa Václav 1888-1916, Ungricht Ludvík 1894-1918, Veselý Jan 1894-1918, Veselý Josef 1895-1918, Vildman Václav 1884-1915, Zacharda Ladislav 1889-1918, Žilina Josef 1873-nezv.

Souřadnice : 49°51´27,84 E 013°26´25,54´´ ( 33399881 E, 5523743 N )
Foto : Kajuga, 1.5.2006



 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Díky

(Vladimír Štrupl, 22. 8. 2008 21:58)

Díky za budoucí spolupráci!

Dotaz panu Englerovi

(Roman Ujfaluši, 22. 8. 2008 21:46)

Dobrý den mohu se zeptat jak dlouho již "mapujete ORP Rokycany?. Jinak moje smeknutí klobouku před Vaší prací. s pozdravem RU

díky

(Martin, 22. 8. 2008 18:40)

Díky a budeme se těšit na spolupráci.
Příjemný víkend

Martin Brynych

Data

(Honza, 22. 8. 2008 18:36)

Ano, děkuji, pokusím se s nadřízeným domluvit vytvoření nové záložky na stránkách města "VPM ORP Rokycany" s tím, že podrobnosti lze najít na vašich stránkách. A region Rokycanska jsem ve smyslu VPM za svůj skutečně přijal, což by jistě mohli moji kolegové potvrdit. Přeji hezký zbytek dne a od příštího týdne vám postupně začnu doplňovat databázi ORP Rokycany. S pozdravem Jan Engler.

souhlas

(Martin, 22. 8. 2008 18:20)

Pochopitelně, že můžete dát ná šodkaz na stránky města. Naopak za to budeme velmi vděční. Každá propagace naší činnosti je více než platná. Je ještě dost lidí co si myslí, že děláme zbytečnou práci, neb toto mapování má dělat jen a pouze stát.
I my pochopitelně celkem intenzivně spolupracujeme jak s ČsOL, tak Sdružením veteránů. Zahraničních kontaktů moc nemáme, ale členy a přispěvatele, stejně jako kupu čtenářů ze zaharničí máme.
A za spolupráci budeme pochopitelně rádi. Je to vlastně ideální stav do budoucna, náš ideál je mít nejlépe nejen v okres, ale spíše v ORP jednoho příznivce, který se bude o daný region "starat" tedy vezme ho za svůj.
I já mám podobnou zkušenost, že jakmile uděláme někde nějaký souhrn dat a čtenář najde něco co ho zajímá, tak se do pustí do hledání :-))

Data

(Honza, 22. 8. 2008 18:11)

Ano, máte pravdu. V Rokycanech na úřadě mám mimo jiné na starosti VPM za ORP Rokycany. Ale zpět k VPM, tuto problematiku jsem přijal za svou, navíc mám známé mezi americkými veterány z organizace VFW, dobře se znám s předsedou Military Car Clubu Plzeň Rudlou Bayerem, s ředitelem Muzea na demarkační linii Rokycany panem Kochem, předsedou ČSBS Rokycany panem Dobromyslem, mám známé v Československé obci legionářské, znám členy Klubu vojenských důchodců Rokycany, seznámil jsem se s francouzským sběratelem militarií, mám kontakt na bývalé československé letce RAF atd. Nepíšu to proto, že bych se s tím chtěl vychloubat, naopak, právě díky tímto lidem mám přehled o dění v regionu s určitým mezinárodním přesahem. Většina lidí dnes kolem pomníků projde a nezastaví se, aby se alespoň na chvíli podívala a zjistila, kdo je na pomníku napsaný, k čemu se vztahuje. A to do té doby,než zjistí, že někdo z jeho příbuzných je na pomníku uvedený. A i to mě motivuje, příbuzní zjistili, že mají v rodině hrdinu a najednou začínjí sbírat informace a pak se o ně se mnou podělí.Jak jsem uvedl, budu stašně rád, pokud moje práce bude moct být prezentována veřejnosti. Pokud bych směl poprosit, mohl bych na oficiální webové stránky města Rokycany dát odkaz na vaše stránky?

Prachatice

(Martin, 22. 8. 2008 17:27)

A přitom to bylo v Prachaticích tak prosté, prostě se místo nikam nezahlásilo a tím pádem to "není" ani VPM ani VH. Ale myslím, že je to běžná praxe, touto problematikou se zabývám dobře 4 roky a už jsem slyšel dost nehorázností od mnoha úředníků a tiskových mluvčí úřadů, že jsem již velmi asertivní.
Ohledně dat, budeme pochopitelně rádi, když se budete ochoten o výsledky své práce podělit. Předpokládám, že máte problematiku VH na starosti na nějakém ORP ? Tam jsou mnohdy velcí nadšenci a už jsme se několikrát ke kompletnmu balíku dat z ORP dostali.
Vkládání k nám na web je celkem prosté. vše je popsané zde (https://vets.estranky.cz/clanky/projekt-vpm/vkladani-dat)
v zásadě jsou dvě možnosti, buď data chystat "po našem" tedy je poskládat do formy příspěvku tak jak je to u nás na webu obvyklé, nebo si v tabulce vybrat nějakého garanta a ten se stane Vaším prostředníkem ( tedy opíše informace z fotografií, dopřesní umístění apod. ).
S kontakty kam co posílat je to stejné, vše je na této stránce. Bude se tam sice asi jeden měnit, ale nebude to zásadní změna, náš tým už špatně zvládá přísun dat, takže budeme na web vkládat dva. Ale to je z hlediska přispěvatele formalita.

Prachatice

(Honza, 22. 8. 2008 17:21)

S těmi Prachaticemi je skutečně neuvěřitelné, že zákony jsou určené pouze a jen pro některé. V ORP Rokycany s největší pravděpodobností došlo k jednomu přemístění pomníku, původně byl u místní obecní školy, "skončil" na návsi u kapličky, nebyl poškozen, ale nikdo nebyl o tomto přemístění informován. V rokycanském případě bych ale přičetl větší míru odpovědnosti špatnému ne-li žádnému obeznámení obcí se zákonem. Fotografie, zaměření a popis VPM na Rokycansku bych měl být až na asi dvě místa (která příští týden doplním)kompletní, nechám si vše vypálit na CD a mohl bych vám tyto položky posléze vkládat do databáze. Osobně vám budu vděčný, pokud budou informace dostupné pro širokou veřejnost, právě jak jste psal mohl by se najít někdo z příbuzných a informace dále doplnit.
Mimochodem, v současné době se v Rokycanech rozmýšlí nad instalací pamětní desky právě uvedenému panu Strankmüllerovi na jeho rodném domě, byl jsem dotázán v této záležitosti, zdali by byla odhalení desky bylo "oprávněné". Jednoznačně jsem odhalení pamětníky desky doporučil, teď už ale vše záleží na vedení radnice.

pomoc

(MArtin, 22. 8. 2008 16:57)

Popravdě i nám kdysi pomohla ČSBS, koneckonců pár jejich členů jsou i v našich řadách. My dnes máme 160 stálejších přispěvatelů, pár desítek členů spolku a pár příznivců. V nějakém kraji víc a někde méně. Pro nás je hlavně rozhodujíc systém přispěvatelů Není ani tak rozhodující místo jednou najít, ale podívat se tam znovu a znovu a tím si udělat přehled jestli VPM ještě stojí. Bourá se jich dost a dost. Viz. třeba Prachatice z poslední doby.
Na rokycansku pokud vím nikoho stálejšího nemáme, pár příznivců přes ten kraj tu a tam projíždí.

Rokycansko

(Honza, 22. 8. 2008 16:52)

Pokud vím, tak na Rokycansku jsem jediný, kdo se této činnosti věnuje. Pomáhá mně především Český svaz bojovníků za svobodu (pozor, na jejich stránkách je nebezpečný trojan) a někteří aktivnější starostové obcí. Mám výhodu v tom, že mám okres důkladně projetý na kole, posléze autem a z větší části i prochozený.

komunita

(Martin, 22. 8. 2008 16:36)

Nu a proto jsme celý náš systém založila na komunitě, tedy dneska už spíše spolku, je to i z důvodu lepší vyjednávací pozice se státními institucemi. Parta nadšenůc mnoho neznamenala, spolek už tu a tam někdo na vědomí vezme.
Ohledně rodinných hrobů se nám občas stane, že když někdo najde jméno předka na pomníku, poskytne nám další údaje. V tomto směru si myslím, že stávající systém, kdy každá obec má vlastní komentovatelnou stránku je dostačující. Přesto do větší budoucnosti plánujmeme databázové vyhledávání apod.
Stejně tak se postupně budou zvětšovat seznamy osob. Koneckonců by nakonec každé jméno z VPM mělo být v seznamech osob a z nich by pak přes galerii hrdinů měl véíst odkaz na památku. Ale to je už opravdu velmi vzdálená budoucnost.
Stejně tak se chceme co se historie týká věnovat naší knžní řadě.
Pochopitelně to vše tak aby to pro uživatele (tedy čtenáře) stále bylo zdarma.

Vaš činnost

(Honza, 22. 8. 2008 16:32)

je v tomto ohledu více než záslužná, ale vzhledem k tomu, že i já mám VPM na starosti, vím o jakou práci se jedná. Navíc rodinné hroby v mnoha případech znamejí pídit se po informacích v archívech, mueziích, studovnách. Někdy se vám náhodou podaří narazit právě na rodinný hrob, jako mně nedávno, jednalo se o nadporučíka československé armády Josefa Strankmüllera, který je pochován na pinnerském hřbitově v Anglii, kde v roce 1942 zahynul při plnění svých úkolů. Vedle toho objevuji neustále nové a nové pomníky vojáků, vojínů, kteří zahynuli v době minulého režimu, ať už nárazem letadla do hřebenu kopce, případ, kdy vojíni s náklaďákem spadli do rybníka a v něm se utopili atd. Ti jsou ale již mimo evidenci.

je to tak

(Martin, 22. 8. 2008 16:18)

a právě proto, že si myslíme, že by se měly prezentovat i např. rodinné hroby vojákl a legionářů tak jsme zvolili tuto cestu.

Zákon 122/2004 Sb.

(Honza, 22. 8. 2008 15:56)

Ano, přesně dle znění zákona č.122/2004 Sb. vím, že se nejedná jen o válečné hroby, ale i pietní místa, pomníky, pamětní desky atd. Co se například rokycanska týká, vím že právě válečné hroby se nalézají pouze v Rokycanech, společném hřbitově Hrádek-Mirošov, Strašicích, Mýtě, Újezdě u Svatého Kříže, Radnicích, Ejpovicích, Zbirohu a Zvíkovci.

CEVH

(Martin, 22. 8. 2008 15:47)

Ano máme přístup do databáze.
Co se kompletnosti týká tak tam bych váhal protože mi hledáme VPM a ne "pouze" válečné hroby, tedy máme širší záběr. Každopádně s referátem VH na MO jsme v kontaktu. Stejně jako s dalšími institucemi.

CEVH

(Honza, 22. 8. 2008 15:45)

Ještě jsem se chtěl zeptat, zdali jste propojeni s Centrální evidencí válečných hrobů. Bylo by to pro vás úplně nejjednodušší, protože v této databázi se nalézají kompletní údaje i se zaměřením, fotografií atd.

budeme rádi

(Martin, 22. 8. 2008 15:39)

za informace, zvláště za takové co se dají použít. V ČR je cca 7000 obcí a v každé je alespoň jeden pomník (až na pár vyjímek), my máme zhruba přehled kde co je a kde co má být, ale není v našich silách to nějak v dostupném termínu nafotit, opsat a zaměřit. Takže samotná lokace je vítaná, ale "pouze" jako tip na VPM. Prosím zasíljte takopvé informace na kontaktní email vets@vets.cz
díky

Radnice

(Honza, 22. 8. 2008 15:36)

Není zač, v okolí Radnic se nachází taktéž další a další obce a městečka s VPM, Újezd u Svatého Kříže (pomník u kostela, horb sovětského vojáka na hřbitově), Mostiště, Svinná, Hlohovičky, Hřešihlavy, Kladruby, Němčovice, Olešná, Kamenec, Biskoupky atd. Co se okresu Rokycany týče, vím o všech VPM a postupně vám můžu dodat lokaci těchto míst.

Radnice tipy

(Martin, 22. 8. 2008 15:23)

Díky za další tipy na VPM

Radnice

(Honza, 22. 8. 2008 15:19)

Další pietní místa:
1. Deska na budově Městského úřadu
2. Nenápadný pomník nad MěÚ směrem z náměstí k nádraží
3. Hrob sovětského vojáka na místním hřbitově